E cam greu să discut prea în detaliu despre ideea de a economisi pentru că recunosc acum sincer în faţa voastră că nu ma prea omor după aşa ceva. Clar mai am de muncă la ceea ce se cheamă “maturitate economică”, plus că încă nu m-a lovit criza atât de mult, încât să scad drastic cheltuielile de “achiziţii”. Cu toate acestea, e un subiect important şi e indicat să mă pregătesc şi eu pas cu pas de momentele în care voi avea de luat nişte decizii.

Ce numesc eu economii inutile? Acele “tăieri” de buget la anumite obiecte care nu au un asemenea preţ mare, încât să justifice efortul, mai ales, dacă stăm să le comparăm cu alte “investiţii” la care nu prea ne mai uităm la preţ.

Am vecini care cumpără pâine de la nu ştiu ce magazin (chiar şi mai departe uneori), fără să pună în total preţul transportului până la urmă, pentru că este cu 50 de bani mai ieftină, care nu îşi amintesc când s-au şters ultima dată cu o hârtie igienică decentă sau au mâncat un măr sănătos, nu pe cel mai putred, că a fost aproape gratis.

Nu discutăm aici de situaţii financiare disperate, când chiar şi aceste economii de câţiva lei te ajută să pui mâncare pe masă unei familii numeroase, discutăm despre indivizi care strâng cu o mână şi risipesc cu ambele.

Am cunoscuţi care sunt atenţi la fiecare leuţ cheltuit pe mâncare, fiind mereu cu ochii pe “sales” sau la raionul de produse care expiră mâine, doar mai “salvează” 2 lei. Aceiaşi indivizi cheltuie sume importante pe sărbătoriri (o nuntă, mai un botez etc.), conduc 3 maşini, când de fapt una era mai mult decât suficientă şi sunt mereu cu ochii pe noutăţile electro-casnice pe care le iau tot în rate.

Nu cred că s-au gândit vreodată că ratele în cauză (ce puteau fi evitate, la nişte economisiri reale şi RĂBDARE) cam strică toată orânduirea cu hârtia igienică rugoasă şi iaurtul aproape expirat. Atât timp cât frigiderul încă e funcţional, îl ţii până ai cei 1200 de lei strânşi, nu ajungi să îl plăteşti de 3 ori ca valoare finală că mori în momentul ăsta fără el.

Dacă e să ajungem din nou la mărturisiri, acum 2 zile am cumpărat un aragaz nou şi hota în cauză pentru a schimba “ustensilele” vechi din casă. Până acum am schimbat pas cu pas şi banii jos ce a mai fost de schimbat şi el săracul a tot rămas în urmă. Nu discutăm că am primit şi un discount, aşa că am plecat şi cu un preţ final mai mic. Nu doresc să mă gândesc cât ar ajunge preţul final la o rată.

Maşina de spălat de pildă poate costa 1000 de lei sau 1800. Din nou, luată cu banii jos şi discount din magazin de 60 de lei. Nu e enorm, dar sunt bani pe care nu i-am dat. Firma este importantă pentru mine, deci pentru asta am pus un leu în plus, pentru că “brandul” în cauză este unul foarte renumit. Aveam de ales însă între un display electronic (care pune 2 leduri şi o bară colorată) sau unul “normal”. Diferenţa de preţ: 300 de lei. Diferenţa de funcţionalitate: niciuna. Stoarce la fel, spală în acelaşi mod, doar că învîrt o rozetă în plus, în loc să apăs pe un buton şi să îmi “scrie” ca la ceasul electronic.

Are agregatul ceva în minus? Păi nimic. Şi spală vitejeşte de vreo 4 ani. Este un produs de calitate superioară (nu mă aşteptam la altceva din partea sa) şi îşi merită banii, chiar şi fără leduri. Economia făcută este de peste 25 la sută (plată pe loc şi alegerea unui model fără “brizbriz-uri”), numai bună pentru a schimba eventual mixerul şi fierul de călcat sau ca primii bani depuşi în “contul” combina aia frigorifică de trebuie cumpărată.

Nu prea faci mare “brânză” făcând economii de 10 lei la super-market şi mulţumindu-te cu mâncare de proastă calitate sau detergenţi care nu prea spală, dar cheltuind bani pe taxi de 5 ori pe săptămână sau 200 de lei pe lună la coafor.

Dacă tot doreşti să pui la cale un sistem de cheltuit banii fără atâtea “scăpări” încearcă să observi ce costă mult. Masa la restaurant e mai scumpă cu siguranţă decât un şampon de calitate, şi ratele făcute la LCD şi sistem home cinema vor aduce “pierderi” constante bugetului de familie.

Trebuie să observi deci unde vei economisi cu adevărat şi care sunt ocaziile în care economiile pe care le faci la unele cumpărături sunt doar … inutile.