In epoca parfumurilor lansate de celebritati si a parfumurilor de nisa, sa incercam sa trecem in revista cele mai de succes parfumuri ale vremurilor recente.

In ziua de azi este din ce in ce mai dificil pentru orice creator de parfumuri sa gaseasca reteta succesului, acea combinatie de ingrediente care sa surprinda, sa impresioneze si, in cele din urma, sa aduca un succes comercial atat de mult dorit. Reusita unui parfum presupune luni intregi de incercari si cautari asidue, investitii serioase, insipratie din belsug si, nu in ultimul rand, o doza consistenta de noroc. Pana aici principalul responsabil este parfumierul, “nasul”, omul care creaza parfumul. Dupa ce parfumul a fost creat si lansat pe piata vine randul companiei sub a carei umbrela a fost lansat sa intre in actiune pentru ca promovarea, marketingului produsului poate face adesea diferenta intre un parfum de succes si un esec total, indiferent cat de talentat si de inspirat a fost “nasul” responsabil cu creatia.

Dar sa ne intoarcem putin in timp si sa vedem care dintre parfumurile anilor recenti au gasit calea intortocheata catre succes.

In cartile sale “Perfume Legends” din 1998 si “Fragrances of the World” din 2008 (netraduse inca in limba romana), Michael Edwards, cel mai recunoscut specialist in domeniu din lume trece in revista parfumurile care au marcat istoria recenta, care au devenit referinte si simboluri ale acestei adevarate arte, arta parfumului.

Incepand cu anii ‘70 au existat cateva parfumuri cu adevarat exceptionale care sunt si in ziua de azi recunoscute imediat datorita originalitatii si unicitatii lor. De la primul unisex al lui Calvin Klein, la creatiile “ozonice” de la Issey Miyake, pana la extravagantele miresme a la Jean Paul Gaultier.

Primul parfum considerat unanim drept legendar a fost Chanel No 5, lansat in 1921 urmat indeaproape de Shalimar de la Guerlain (1925) si de Joy de la Jean Patou (1930), realizat din 28 de duzini de trandafir bulgaresc si din 10,600 de flori de iasomie. Apoi, in 1953 Estee Lauder a lansat Youth Dew, un favorit al Madonnei si al Sophiei Loren.

Dar sa ne venim spre vremuri mai recente, de la anii ‘70 incoace…

Fie ca este vorba de miros, de ambalaj, de nume, de agitatia comerciala creata in jurul lor, de succesul la un anumit segment de public, fiecare dintre parfumurile ce urmeaza a fi pomenite aici a marcat definitiv istoria acestui domeniu, a spart tipare, a surprins sau a fermecat generatii de femei.

Anii ‘70

Charlie de la Revlon (1973) – unul dintre primele parfumuri cu adevarat “comerciale” care a transformat mentalitatea purtatorilor de parfumuri de pretutindeni. Pana la lansarea lui, parfumul era considerat un produs pentru ocazii speciale. Dupa ce a fost lansat, Charlie a devenit unul dintre primele parfmuri purtate de femei in mod curent, la slujba, la un eveniment de seara si chiar acasa.

Anais Anais de la Cacharel (1978) – primul parfum de designer destinat in primul rand segmentului tanar. Un parfum proaspat, floral, unic si care a fost unul dintre cele mai “copiate” parfumuri in anii ‘80, potrivit lui Michael Edwards in cartea sa “Perfume Legends”.

Opium de la Yves Saint Laurent (1977) – parfumul cu un nume controversat, unii considerand ca popularizeaza sau chiar instiga la utilizarea drogurilor. Totusi iata ca si acum peste 30 de ani Opium este in continuare unul dintre cele mai populare si distinctive parfumuri. Conform unor specialisti in domeniu, Opium are cea mai ridicata concentratie de esenta de parfum dintre toate parfumurile frantuzesti realizate vreodata.

Anii ‘80

Poison de Christian Dior (1985) – o denumire controversata si socanta, un parfum atat de special si de usor de recunoscut, cu mixul sau de fructe, mirodenii si note de musc. Potrivit reviste britanice “Shop Til You Drop”, Poison reprezinta “sexul intr-un flacon” si chiar daca acum este putin desuet, inca reprezinta o arma redutabila pentru orice femeie care are indrazneala sa il foloseasca.

Beautiful de la Estee Lauder (1985) – campania de publicitate pentru acest parfum a fost un mare succes asociind parfumul cu imaginea unei mirese in ziua nuntii. De atunci, Beautiful este un accesoriu aproape obligatoriu pentru multe mirese si, in orice caz pentru casa Estee Lauder este in continuare un best seller.

Obsession de la Calvin Klein (1985) – anii ‘80 au fost perioada parfumurilor puternice, navalnice, iar Obsession se incadreaza perfect in acest tipar. Parfumul a fost promovat impreuna cu celebra “telenovela” americana “Dynasty” iar femeile se simteau mai puternice purtandu-l.

Anii ‘90

Tresor de la Lancome (1990) – Actrita Isabella Rossellini a facut celebra aceasta esenta iar aceasta a fost una dintre primele si cele mai de succes asocieri intre un parfum si imaginea unei vedete de cinema. Tresor a devenit imediat un clasic si este unul dintre parfumurile feminine cele mai iubite de catre barbati. A fost creat de celebra parfumiera Sophia Grosman si potrivit lui Michael Edwards, barbatii sunt pur si simplu tentati sa imbratiseze persoana care poarta Tresor.

L’Eau d’Issey de la Issey Miyake (1993) – unul dintre parfumurile care a initiat trendul ozonului, L’Eau d’Issey are un personalitate originala, distinctiva si miroase a ploaie de vara.

Classique de la Jean Paul Gaultier (1993) – sticla lui este recognoscibila instantaneu cu forma sa de silueta de femeie. Gaultier, faimos pentru costumatiile provocatoare realizate pentru Madonna in turneul Blond Ambition (celebrul si foarte provocatorul sutien conic) a ales aceasta forma controversata pentru Classique si aproape in fiecare an apar editii limitate pentru care sticla este imbracata in diverste costumatii.

One de la Calvin Klein (1994) – primul parfum unisex modern care a doborat recorduri de vanzari peste tot in lume asociindu-se cu miscarea grunge a anilor ‘90. Si in momentul de fata este la fel de apreciat in special de generatiile tinere.

Tommy Girl de laTommy Hilfiger (1996) – Tommy Girl a fost unul dintre primele parfumuri adresate in special segmentului foarte tanar, adolescentelor, o categorie de public pana atunci neexploatata si cu un potential foarte interesant. Mirosul sau proaspat este adresat celor tineri ca varsta sau tineri ca spirit.

Happy de la Clinique (1998) – aceste este unul dintre “cele mai inofensive, universal apreciate parfumuri create vreodata” considera revista Shop Til You Drop. Campania de promovare prezinta femei cantand fericite, dansand pe piesa “C’mon Get Happy” si este o gura de aer proaspat printre toate reclamele foarte sofisticate, pretentioase, senzuale care insoteau si insotesc si inprezent aproape toate parfumurile. Clinique Happy ramane unul dintre parfumurile cu cel mai mare comercial din zilele noastre. Si intr-adevar miroase a fericire!

sursa: parfumio.wordpress.com