Familii de parfumuri.
În funcţie de componentele constituente, parfumurile se împart în mai multe clase:

Familia aldehidelor. Aceasta este cea mai mare familie caracterizată prin predominarea florilor. Se poate baza pe o singură floare sau pe o combinaţie de mai multe flori. Aceste parfumuri sunt cunoscute ca fiind cel mai des folosite în timpul zilei sau în după-amiezile de vară. Aldehidele conferă unui parfum o notă individuală. Au fost folosite prima dată în Chanel Nr.5 şi au fost calificate ca fiind arome franţuzeşti. Au amplificat prima fază de evaporare şi au dus la o aromă de şampanie. Alte exemple: Lanviu’s Arpege. Aceste parfumuri sunt mai moderne şi sofisticate. Sunt întrebuinţate pe tot parcursul anului.
Verzi florale. Au în general arome de iarbă şi plante verzi. Acestea tind să pară parfumuri cu arome tari. Vent Veret (Balmain), Fidji (Guy Laroche), Givenchy III, Ivore (Balmain), MOSS  şi Gio (Armani).
Flori de fructe. Calix (Prescrictivies), Sunflowers (Elizabeth Arden), Diamonds and Sapphires (Elizabeth Taylor), Jean-Paul Gaultier şi Escape (Calvin Klein).
Proaspăt florale. MOSS, Anais (Cacharel), Flore (Caroline Herrera), Eau d’Issey Miyake.
Florile de pădure au arome lemnoase. Chanel No.19, Safari (Ralph Lauren), White Linen (Estee Lauder). Flori dulci. Blue Grass (Elizabeth Arden), Gardenia Passion (Annick Goutal), Eau Cuivree (Montana).
Familia Orientală a parfumurilor au o aromă exotică şi condimentată (înţepătoare). Au o dulceaţă aparte din lemnul de sandal, mosk, vanilie. Clasicele orientale sunt: Shalimar Samsara (Guerlain), Opium (Yves Saint Laurent), Youth Dew Estee Lauder). Aceste parfumuri sunt mai potrivite de purtat seara.
Florientalele au de asemenea aroma orientală, dar conţin şi arome florale, deşi acestea sunt slabe. Yoop (Yoop), Panthere (Cartier), Spellbound (Estee Lauder). Aceste parfumuri se poartă cel mai bine vara şi pe timpul zilei.
Arome orientale (condimentate). A devenit populară în 1990 şi este bogată în arome obţinute din condimente culinare. Comme (Garcons), Angel (Thierry Mugler), Feminite du Bois (Shiseido), Old Spice. Florientale fructate. Poison (Dior), Casmir (Chopard). Orientale Fructate. Roma (Laura Biajiotti), Moschino.
Orientale animale. Obession (Calvin Klein), Egoiste (Chanel). Chypres tinde să fie un parfum tare, condimentat. Această familie este reprezentată în special de parfumuri pentru dame, care se poartă pe tot parcursul zilei, în special iarna. Animal Chypres. Cabochard (Madame Gres), Cuir de Russie (Chanel), Scandal (Lanvin), Jolie Madame (Balmain), Polo (Ralph Lauren), Insense (Givenchy). Floral Chypres. Crepe de Chine (Millot), Ma Griffe (Carven), Montana, Knowing (Estee Lader). Frutty Chypres. Mitsouko (Guerlain), Femme (Roshas), Champagne (Yves Saint Laurent). Sweet Chypres. Shocking (Schiaparelli), Intimate (Revlon), Aromatics Elixir (Clinique). Green Chypres. Diorella (Dior), Eau parfumee (Bvlgari), CK1 (Calvin Klein), Eau Sauvage (Dior), Fahrenheit (Dior).
Familia Fougere. Denumirea familiei vine din franceză: ferigă. Deşi ferigile nu au o notă bine definită, numele denotă o atitudine proaspătă, erotică. În general, aceste parfumuri sunt din familia masculină a parfumurilor. Floral Fougere. Canoe (Dana), Wrappings (Clinique), Parfum d’ete (Kenzo), Givenchy. Leather Fougere. Minotaure (Paloma Picasso), Brut (Faberge), Tabac Blond (Caron). Woody Fougere. Tuscany (Aramis), Paco Rabanne Pour Homme, Dunhill Edition. Spicy Fougere. Alliage (Estee Lauder), Jules (Dior), Kouros (Yves Saint Laurent).
Fresh Fougere. Au tendinţe de citrice. Eau d’Hadrien (Annick Goutal), O de Lancome, English Lavender (Yardley). Green Fougere. Cool Water (Davidoff), Drakkar Noir (Guy Laroche).
Familia aromelor ozonice. Reprezintă o categorie nouă de arome, care dau senzaţie de apă şi răcoare. New West (Aramis), Dune (Dior), Eden (Cacherel), Escape (Calvin Klein).
Tipuri
În dependenţă de cantitatea de ulei aromat conţinut distingem: Parfumul reprezintă cea mai concentrată formă (şi, evident, cea mai scumpă). Conţine 20-50% ulei. Parfumul dă cea mai rezistentă aromă în timp şi poate conţine sute de ingrediente. Apa de parfum. Un parfum alcoolic, conţine 10-15% ulei. Apa de colonie (de toaletă). Este o formă slabă de parfum, conţine 3-8% ulei, combinat cu apă şi alcool. Concentraţia mică de ulei aromat este ideală pentru impresiile subtile. Crema de parfum este un amestec ce nu conţine alcool, dar conţine uleiuri. Ea face pielea mătăsoasă şi aromată. Este ideal de a o folosi în timpul iernii. Spray-ul natural nu conţine aerosoli. Prin pulverizare împrăştie aroma parfumului.       Etape   După cum s-a văzut, aromele nu sunt ceva bine definit ca un obiect, ci mai degrabă asemenea compoziţiilor muzicale de-a lungul timpului. Aplicat pe piele, parfumul are o aromă ce stimulează anumiţi senzori definindu-se pe sine.  

Nota de vârf Mirosul perceput iniţial la un parfum se numeşte notă de vârf sau impact iniţial, acest miros durează 5-10 minute după care atrage mai adânc în aromă.

Nota de mijloc După câteva minute, în funcţie de natura pielei fiecăruia, parfumul împrăştie o aromă caracteristică fiecărui individ. De obicei, durează de la 10 la 20 de minute până la definirea aromei pe piele.

Nota de bază Expresia finală a unui parfum se va observa după uscare. Procesul de evaporare poate fi vizualizat în 3 stagii succesive. Componentele parfumului sunt percepute în ordine descrescătoare, în funcţie de volatilitate, de la cel mai slab la cel mai tare, de la ce1 mai proaspăt la cel mai cald. Primul impact poate fi de citrice proaspete şi slab mirositor, impresii de verdeaţă sau fructe şi aldehide. În faza de mijloc parfumurile pot elibera arome de diverse flori combinate, iar în ultima fază de evaporare aromele pot fi: de pădure patchouli, moss, balsamuri şi arome animale. Fixativele au rolul de a pune împreună toate ingredientele unui parfum permiţând eliberarea aromelor în cele trei faze de evaporare. Dacă un parfum are o compoziţie bine aromatizată, în timpul fazelor de evaporare schimbarea este imperceptibilă. Un parfum este prost format dacă în timpul evaporării se simte uşor schimbarea aromelor. Un parfum trebuie să fie armonios, bine definit dar niciodată plictisitor. Trebuie să inspire o aromă naturală şi familiară, dar de asemenea să şi surprindă în acelaşi timp. Trebuie să caracterizeze esteticul contemporanului nu doar o fază a modei trecătoare